PAN ni untuk PAS ke Untuk parti AMANAH?


Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin kepada semua pembaca. Bila lebai membaca satu posting daripada seorang warga kerja laman Tranungkite (TKO), lebai dapati ada beberapa cybertropper yang dibayar gaji menyerang warga kerja tersebut dengan membawa satu doktrin baru kononnya perkataan PAN itu adalah merujuk parti PAS.

Tahniah sekurang-kurangnya mereka cuba mengalih pandangan pembaca kononnya PAN bukan untuk parti AMANAH tetapi untuk PAS. Persoalannya mereka ini mempunyai hujah kukuh ke untuk menguatkan pendangan mereka?

Lebai cuba menyingkap 2 perkara;
Pertama benarkan PAN itu merujuk kepada parti PAS?
Kedua kenapa AMANAH tak suka partinya disebut sebagai PAN?

Pertama

 

Ini antara hujah mereka kononnya parti PAS adalah PAN. Mereka merujuk kepada wikipedia secara tidak profesional (walaupun ada kata mereka profesional).

Lebai suka membawa hujah yang pernah dibawa oleh Dr. Kamarul dalam menghuraikan nama sebenar PAS mengikut Bahasa Inggeris.


Nama penuh parti PAS pada masa ditubuhkan di dalam Bahasa Malaysia ialah “Persatuan Islam Se-Malaya” (bermula dari Perjumpaan Alim Ulama' Se-Malaya Kali Ke-3 pada 24 November 1951).Tahun 1958 nama digunakan adalah “Persatuan Islam Se-Tanah Melayu” (bermula dari Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kali Ke-7 pada 25, 26 dan 27 Disember 1958).

Kemudian tahun 1972 digunakan nama “Parti Islam Se-Malaysia” (bermula dari Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kali Ke-18 pada 28 dan 29 Julai 1972).

PAS tidak mempunyai nama penuh di dalam Bahasa Inggeris, tetapi di awal penubuhannya ia sering dirujukkan sebagai “Pan-Malayan Islamic Party”. Bagaimanapun, bila nama penuh PAS di dalam Bahasa Malaysia diubah menjadi “Persatuan Islam Se-Tanah Melayu”, Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Agung PAS pada 25 Januari 1959 telah bersetuju bahawa nama penuh PAS di dalam Bahasa Inggeris ialah “Islamic Party of Tanah Melayu”. Bila nama penuh PAS di dalam Bahasa Malaysia diubah menjadi “Parti Islam Se-Malaysia”, nama penuh PAS di dalam Bahasa Inggeris juga berubah menjadi “Islamic Party of Malaysia”.

Oleh itu bagi mereka yang menyebar maklumat kononnya PAS adalah “Pan-Malayan Islamic Party” adalah mereka yang buta maklumat dan ketinggalan maklumat selama 58 tahun.

PAN sesuai dengan singkatan PARTI AMANAH NEGARA.

Kedua

Pada pilihanraya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar rata-rata media mengunakan perkataan PAN merujuk kepada "Parti Amanah Negara" (PAN). Media lebih selesa dengan perkataan tersebut sehingga pihak AMANAH (PAN) mengeluarkan kenyataan rasmi mengatakan parti mereka adalah AMANAH bukan singkatan PAN.

Walau bagaimanapun ada akhbar tidak edah rayuan daripada parti AMANAH (PAN) berkenaan.


Parti AMANAH (PAN) ini menjadi kontroversi semenjak awal penubuhannya 16 Sepetmber 2015 lagi apabila logo partinya hampir sama dan dikatakan meniru logo sebuat stesyen TV IMAYAM.


Penggunaa singkatan PAN merujuk Parti Amanah Negara juga boleh menjadi KUALI mengikut Bahasa Inggeris. "Parti Kuaali" sesuatu nama yang mengaibkan mengikut pandangan masyarakat Melayu Islam dan membuatkan AMANAH (PAN) tidak disenanagi, apatah lagi pimpinan adalah pengkhianat perjuangan Islam, malah jual bangsa Melayu sendiri terutamanya bila mereka sanggup di'perhamba'kan oleh DAP.


Pada PRK Kuala Kangsar, Prof. Dr. Ahmad Termizi Ramli calon AMANAH (PAN) enggan dipanggil sebagai PAN kerana ia lebih menyerupai maksud kayu dalam sebutan kaum Cina. Atau boleh juga bermaksid bekas atau alas kayu untuk tapak pasul bunga atau tempat letak kuali.

Bayangkanlah jika masyarakat termasuk penyokong pembangkang berulang kali panggil PAN dan bukan Amanah, silap hari bulan ia memang akan menjadi macam tunggul kayu iaitu bahasa berlapik orang Melayu untuk bodoh.

Lebai rasa sesuai PAN adalah singkatan untuk PARTI AMANAH NEGARA kerana memang mereka adalah dikalangan mereka yang bodoh menjual agama untuk kepentingan duniawi. Sanggup gadai prinsip keMelayuan atas dasar nak dapat undi bukan Melayu.


Share this article :
 

+ comments + 17 comments

June 29, 2017 at 10:44 AM

Adakah tuan bangga menulis begini?

Anonymous
June 29, 2017 at 11:18 AM

terbaik dari lebai. biar mereka marah sbb mereka bukan nak insaf pun.... penyakit sendiri cari....

Anonymous
June 29, 2017 at 1:12 PM

Lagi rasa bangga kalau dpt bagi penyepak dua

June 29, 2017 at 1:43 PM

Salam. Oh, begitu. Tuan dan pengikut tuan berbangga menulis begitu dan menyepak orang. Berbanggalah tuan dengan cara itu. Silakan. Mungkin itulah yang tuan faham mengenai ajaran Islam. Nak buat macam mana kan? Cuma, jika ada kelapangan, fikirlah sekejap apa-apa yang Rasulullah SAW ajar. Jika amalan itu (menulis begitu dan menyepak orang) selari dengan ajaran Rasulullah SAW, teruskanlah. Jika tidak selari dengan ajaran Rasulullah SAW, bawalah berinsaf diri ya. Saya sekadar memberi peringatan. Itupun jika tuan dan pengikut tuan masih ada masa untuk berfikir. Wassalam.

Anonymous
June 30, 2017 at 6:30 PM

Tengoklah siapa ketua Pan. Org yg pernah ditangkap khalwat dgn bini org di hotel perdana kota bharu.
Buka youtube...taip phonesex mat sabu.

Anonymous
July 1, 2017 at 8:24 AM

mahligai seni saja buat2 x fhm.... mcm lah blog PH penuh beradab sopan dengan bahasa yg tulus mulus... ni kira bagus le bahasa lebai... cer tengok blog PH atau tengok ulasan macai2 mereka dlm malaysiakini....mmg mcm PANtaik....

Anonymous
July 1, 2017 at 3:11 PM

Orang ramai sudah tahu bahawa parti PANdir @ parti kuali adalah parti khadam ternakan parti kafir harbi DA-Pig yang menentang agama Islam dan menafikan hak umat Islam.

July 1, 2017 at 3:49 PM

KENAPA mereka tinggalkan Bukit Uhud?
Mengapa mereka sanggup berkias dengan kuffar yang terang2an musuhi Islam?

July 1, 2017 at 5:32 PM

Baru ulas pasal PAN dah kata bangga ke? lebai tulis seminggu ada 1 , 2 artikel je. lain la PH ada agen kebod fb untuk hentam pas 25 jam.. kan kan kan.. setakat ni bahasa yang paling kasar ialah bodoh. kalau org luar gi melaka dengo orang lamo cakap celaka kat dia pun boleh terasa.. padahal tu bahasa paso je kat situ :) relek la ye #sentapraya

Anonymous
July 3, 2017 at 9:54 AM

Ooo.rasulullah pun suruh bersekongkol dgn kafir harbi (dapig) utk melemahkan islam kann..teruskan la amalan murni tu...hehehe

Anonymous
July 3, 2017 at 10:00 AM

Jgn menghina presiden Pan..dia ulamah besar..memperolehi Phd dlm bidang dakwah islamiah di Jordan..telah mendapat tauliah(auta) dlm menyampaikan dakwah seluroh dunia...hehehe hebatkan presiden Pan...

Anonymous
July 3, 2017 at 10:01 AM

Marah di panggil pan, kalau ikutkan nak je aku tulis pan....,baik lagi kuali ada juga jasa,kerana laparkan dedak cina kafir sanggup buat parti yg pecah belah umat islam.

Anonymous
July 3, 2017 at 10:03 AM

Tak de modal nak hantam lebai..ada sikit tu pun jadi laaa..haha

Anonymous
July 3, 2017 at 10:04 AM

Kilauan emas sang kuffar itu sangat2 menggoda nafsu....

Anonymous
July 4, 2017 at 9:23 AM

Pan*** agak sesuai dgn ketuanya...
Buka youtube...cari phonesex mat ****

Anonymous
July 11, 2017 at 2:04 PM

Pemimpin parti PANdir adalah khadam parti kafir harbi DA-Pig !

November 8, 2018 at 5:38 PM

Jangan buka aib orang. Tak baca hadith ke?

Post a Comment

 
Copyright © 2011. Hassan Omar - All Rights Reserved

Distributed By Free Blogger Templates | Lyrics | Songs.pk | Download Ringtones | HD Wallpapers For Mobile

Proudly powered by Blogger