Kalau Serius Nak Jatuhkan BN, Bubar Aje Parti PAN, Ahlinya masuk PKR atau DAP


Beberapa hari lalu Timbalan Ketua Pemuda PKR Dr Afif Bahardin mencadangkan parti PAN bubar dan masuk PKR kerana kedua-dua parti berkongsi nilai sama, termasuk pandangan mereka terhadap Islam yang sederhana dan kedua-duanya bersifat pelbagai bangsa dan budaya.

Ramai penganalisis politik memberi pandangan bahawa parti PAN berhadapan dengan masalah kerusi mana yang akan ditandingi pada pilihan raya umum (PRU) akan datang. Keadaan ini akan mendedahkan persaingan tiga penjuru sebagaimana dalam pilihan raya kecil (PRK) Kuala Kangsar dan Sungai Besar sebelum ini.

Oleh itu strategik paling baik untuk mendapatkan kemenangan bagi pembangkang adalah parti PAN perlu diserapkan sahaja ke dalam parti-parti pembangkang sedia ada seperti DAP atau PKR.

Dengan kemasukkan ahli PAN ke dalam DAP mereka tak perlu lagi bersifat 'khadam' tetapi bersama DAP untuk memperjuangkan perjuangan mendapatkan Putrajaya disamping ahli-ahli PAN ini boleh mengimbangi kedudukan Melayu dalam DAP.

Saya telah menulis sebelum ini (sila baca di sini) cara PAN cuba mengikuti langkah-langkah seperti PKR iaitu ‘multi-cultural party’ bagi membina masa depan mereka yang lebih cerah telah mengundang keadaan celaru. Mereka akan bertembung dengan perjuangan PKR dan akhirnya mereka menjadi musuh secara senyap dalam selimut yang sama. Pasal itu kita sudah lihat idea dan pandangan PAN selalu di'bantai' oleh pimpinan PKR terutamanya Azmin Ali.

Rata-rata pemimpin PAN berucap lebih kepada mainan isu-isu politik dengan polemik rasuah dan salahlaku tak ubah seperti ‘whistleblower’ yang sepatutnya di mainkan oleh penggerak-penggerak NGO. Lihat bagaimana mereka mengerakkan isu Orang Asli yang dilihat tiada perjuangan asas untuk orang Asli tetapi semata-mata untuk menjatuhkan PAS. Daripada mereka menyerang PAS lebih baik menyerang UMNO. Adalah lebih baik PAN masuk PKR supaya gerak kerjanya lebih terfokus.

PAN tidak boleh menarik ahli UMNO, ini satu kenyataan yang sudah pasti jelas dan dibahaskan oleh pemikir strategik parti PAN, Dr Dzulkefly Ahmad bersama dengan Khalid Abdul Samad dalam mesyuarat mereka. BERSATU berjaya dalam isu menarik ahli UMNO. Jadi sudah pasti PAN tidak menghancurkan UMNO tetapi menyuburkan UMNO. Daripada PAN jadi tongkat UMNO adalah lebih baik bubar dan masuk dalam DAP atau PKR.



Malah Exco PAN Nasional Hu Pang Chaw dalam pertemuan bersama Antarapos baru-baru ini berkata pembubaran Pakatan Rakyat sekaligus mengenepikan PAS dalam gabungan baru mengundang masalah kepada PKR untuk terus mentadbir Selangor. Sejarah telah membuktikan bila ada pertandingan tiga penjuru atau lebih pemenang terakhir adalah BN katanya.

Kalau parti PAN tak wujud maka pembangkang tidak menghadapi masalah seserius seperti sekarang dimana kewujudan gabungan atau kesepakatan pembangkang boleh dirungkai dengan lebih baik.

Sifir mudah untuk JATUHKAN BN ialah PAN perlu BUBAR. Ahlinya boleh masuk DAP atau PKR. Kita pun tak habis masa bergaduh sesama sendiri kerana fitnah parti PAN ini.


Share this article :
 

+ comments + 1 comments

Anonymous
December 17, 2016 at 10:31 PM

Pemakan dedak Dap tak boleh masuk Pkr. Terus saja masuk Dap. Itu lebih mudah.

Post a Comment

Blog Archive

 
Copyright © 2011. Hassan Omar - All Rights Reserved

Distributed By Free Blogger Templates | Lyrics | Songs.pk | Download Ringtones | HD Wallpapers For Mobile

Proudly powered by Blogger