Orang Asli Setaraf Melayu atau Bumiputera, Lim Kit Siang Patut DiSekolahkan



Anggota Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang mahu Perlembagaan Malaysia dipinda bagi membolehkan Orang Asli (OA) setaraf dengan masyarakat Melayu dan Bumiputera dari segi keistimewaannya. Antara keistimewaan tersebut termasuk pendidikan, perkhidmatan awam, biasiswa, perniagaan dan perlindungan dalam soal tanah rizab, ujar beliau.

DAP mengamalkan politik manipulasi. Mereka mempunyai pakar dalam memanipulasikan keadaan dan situasi. Mereka akan menggunakan sumber kewangan yang besar dalam menjalankan usaha-usaha ini.

Apabila Kelantan mengalami banjir mereka mengeluarkan banyak wang untuk membantu mangsa banjir atas usaha untuk memberikan gambaran bahawa mereka prihatin dan dalam masa sama mereka menyerang PAS dengan memberikan bantuan kepada musuh PAS, PAN supaya kekuatan PAS menjadi makin lemah.

Tapi apabila Pulau Pinang mengalami banjir, mereka minta bantuan Kerajaan Pusat tidak pula menggunakan wang yang banyak untuk membantu mangsa banjir.


Banjir dianggap peluang (opportunities) untuk meruntuhkan keupayaan PAS di Kelantan, tapi alhamdulillah PAS berjaya menghadapinya dengan baik. Malah Kerajaan Kelantan telah memberikan rumah percuma kepada mangsa banjir.

Selepas banjir mereka memainkan isu balak. Isu balak pun tak kuat kerana yang banyak melulus balak Hussam Musa. Akhirnya terpaliti dimuka Husam sendiri.

Akhirnya mereka manipulasi Orang Asli.

Sekarang ini isu Orang Asli nampak macam boleh menggugat PAS Kelantan, maka DAP pun hadir ke tempat Orang Asli di Gua Musang selepas Konvensyen PAN dengan pelbagai bantuan untuk membangkitkan kemarahan orang asli kepada kerajaan PAS Kelantan.



DAP telah menjanjikan akan memperjuangkan hak bumiputera, pendidikan dll kepada orang asli dan menjanjikan akan dimasukkan dalam perlembangaan persekutuan.

Kalau orang bodoh macam PAN dan IKRAM pasti akan percaya.

Tahukah kita bahawa kedudukan orang Asli telah termartud kukuh dalam perlembagaan Malaysia. Lim Kit Siang (LKS) dan DAP sepatutnya merujuk kepada Perkara 8 (5) c Perlembangaan Persekutuan, Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan (Kesamarataan).
c) apa-apa peruntukan bagi perlindungan, kesentosaan atau pemajuan orang asli Semenanjung Tanah Melayu (termasuk perizaban tanah) atau perizaban bagi orang asli suatu perkadaran yang munasabah daripada jawatan-jawatan yang sesuai dalam perkhidmatan awam;

LKS dalam kenyataannya disiarkan oleh Malaysiakini mempersoalkan kedudukan Orang Asli dari segi pendidikan dan mencadangkan mengubal perlembagaan.

Orang PAN dan IKRAM akan berhujah, lihat bertapa baiknya DAP untuk orang asli bukan macam Ustaz Ahmad Yaakob MB Kelantan zalim, jahat dan buruk (Dengar ucapan Husam pada Konvensyen PAN dia kata Ustaz Ahmad Yaakob DEWA, itulah akhlak mulia kononnya anak didik TGNA)

 Malah perbahasan usul pada konvensyen PAN 2016 yang dibentangkan oleh perwakilan Awan PAN
menunjukkan kebodohan mereka. Kalau Anda dengar dengan ayat Quran dan dalil-dalil tetapi bodoh dengan maklumat yang benar. Saya tak tahu apa dibuat oleh Jawatankuasa Penapis Usul PAS... tidur?

Saya telah menulis bahawa konvensyen ini hampas, penuh dengan caci maki untuk PAS saling tak tumpah macam UMNO (Anda boleh baca di sini). Rupanya UMNO tak maki PAS kerana dia pasing button kepada PAN untuk maki PAS.

Ini maklumat sebenar yang mana usul Orang Asli yang anda buat itu taada fakta yang benar. Lain kali sebelum buat usul kaji dulu. Cakap profesioal kerja macam budak sekolah.

 Ini kedudukan orang asli 2006

Ini kedudukan tanah orang asli.



Ini data terkini yang sepatutnya AWAN PAN dapatkan dulu sebelum nak bentang usul bela orang asli. Jangan mudah percaya kepada DAP (Jadi Khadam bahasa kasar)

Sedangkan mereka tak tahu DAP tu DUA MUKA.


Kalau kita rujuk kepada perkara 12  (1) kedudukan ini telah ada dalam perlembagaan Persekutuan.
(1) Tanpa menjejaskan keluasan Perkara 8, tidak boleh ada diskriminasi terhadap mana-mana warganegara semata-mata atas alasan agama, ras, keturunan atau tempat lahir
Untuk makluman pembaca, yang mungkin LKS dan DAP tidak semak semasa membuat kenyataan tentang akta khusus untuk Orang Asli iaitu Akta 134, Akta Orang Asli 1954 telah dipinda kali terakhir pada tahun 1967 dan disemak pada tahun 1974. (ada 18 muka mengenai akta ini, sila rujuk di sini)

Perkara yang penting untuk Orang Asli yang menjadi isu sekarang yang dimanipulasi oleh PAN dan DAP iaitu isu hak tanah adat serta aspek lain turut dijamin dalam Akta 134.

Akta itu dengan jelas mengiktiraf hak milik tanah adat Orang Asli dan apa yang perlu dibuat jika ada pencerobohan atau pertikaian.

Seksyen 6, 7 dan 8 Akta 134 menggariskan tugas kerajaan negeri bagi mengisytiharkan tanah diduduki Orang Asli sebagai rizab Orang Asli dengan beberapa syarat, antaranya memang mereka kekal tinggal di sana.

Seksyen 9 pula menyatakan Orang Asli tidak boleh memindah hak milik atau memajak tanah tanpa persetujuan pihak berkuasa, manakala Seksyen 10 menyatakan masyarakat itu tidak perlu meninggalkan tempat tinggal mereka, walaupun diisytiharkan tanah rizab Melayu. Ini LKS bodoh nak samakan OA dengan Melayu.

Namun, Akta 134 juga menyatakan pihak berkuasa negeri boleh memerintahkan mereka meninggalkan tempat tinggal mereka dengan beberapa syarat, termasuk pemberian pampasan.

Seksyen 17 Akta 134 juga menyentuh soal pendidikan, antaranya tiada pihak boleh menghalang Orang Asli ke sekolah dan mereka tidak boleh dipaksa mengambil pendidikan agama, kecuali dengan persetujuan ibu atau bapanya. Ini anda boleh rujuk isu di Sekolah Kebangsaan Pos Tohoi tahun lalu, dimana 7 murid Orang Asli melarikan diri dari asrama.


Penyelaras Biro Orang Asli PSM, Suresh Kumar pun menempelak LKS dalam isu mengubah perlembagaan untuk OA.

Hentilah manipulasi orang asli. Sepatutnya kita perlu bantu orang asli keluar daripada penempatanya untuk sama-sama merasai pembangunan negara.

Dulu orang Melayu telah merasai perkara ini. Orang Melayu tinggal di kampung-kampung, manakala orang asing tinggal di bandar dengan pelbagai kemudahan dan pembangunan negara. Orang Melayu tinggal dalam kegelapan dan kemunduran. Mereka terpencil, hina dan menjadi kolot. Nikmat pembangunan tidak dirasai kerana kebodohan pimpinan UMNO. Kini PAN nak suruh orang asli bodoh selama-lamanya seperti orang Melayu zaman dahulu. Profesionallah kononnya PAN.


Share this article :
 

+ comments + 3 comments

Anonymous
December 13, 2016 at 12:07 PM

Jika terjadi 1500 tahun dahulu, seorang yg mengaku beriman dan mempercayai dirinya beriman tetapi lebih suka mendengar ayat2 Ketua Musyrikin contohnya Abu Jahal dan Abu Lahab dari mendengar golongan2 alim. Mencintai yahudi Bani Qainuqa lebih dari mencintai orang mukminin dari Madinah.

Apakah sipolan ini bersama2 dgn Saidina Abu Bakar, Umar, Othman dan Ali? Sesungguhnya tidak.

Sipolan2 lebih suka berdamping dengan Abdullahh bin Ubay. Bila bersama2 dengan Abdullah bin Ubay maka terasa diri Progressive, Inclusive dan faham.

Anonymous
December 13, 2016 at 6:35 PM

Dalam sejarah Islam semasa Nabi berkuasa pun ada golongan munafik yg bekerjasama dgn kafir musyrikin utk menjatuhkan Rasulullah. Mereka akhirnya gagal.

January 24, 2017 at 5:08 PM

Laknat Allah ke atas DAP

Post a Comment

Blog Archive

 
Copyright © 2011. Hassan Omar - All Rights Reserved

Distributed By Free Blogger Templates | Lyrics | Songs.pk | Download Ringtones | HD Wallpapers For Mobile

Proudly powered by Blogger