Parti Baru Idea Mahathir & Lim Kit Siang?


DAP mengakui kesukarannya untuk menang dalam PRU-14 nanti. Begitu juga kedudukan Pulau Pinang yang pasti tidak menentu disebabkan beberapa faktor yang mendatang.

Sokongan Melayu yang selama ini didapati daripada PAS tidak lagi menjamin kedudukan untuk beberapa kawasan kerusi bercampur. Walaupun DAP berikan sokongan hampir 100% dengan jentera dan pemikir membantu parti PAN tetapi prestasi PAN tidak menunjukkan satu yang dibanggakan.

Malah kajian terakhir yang dibuat oleh DAP menunjukkan PAN & perang dengan PAS antara faktor besar sokongan Melayu lari. Serangan kepada DAP oleh UMNO tidak dapat dipatahkan dan lebih buruk apabila sebahagian ahli PAS turut menyerang DAP dikala itu.

Pengundi Cina memang memberikan sokongan masih utuh, tetapi sokongan sebelum ini sudah maksimum tidak menjatuhkan BN. DAP perlu orang Melayu untuk menjatuhkan BN disamping sokongan Cina.


Pengarah Pendidikan Politik DAP Liew Chin Tong 21 Jun 2016 lalu ada membuat kenyataan
"Adalah satu kegilaan untuk pembangkang berterusan memberi tumpuan kepada taktik kuno dengan membentuk satu blok tunggal dan memastikan pertandingan satu lawan satu pada pilihan raya mengalahkan BN"
"Ada yang berpendapat bahawa pihak pembangkang hanya perlu membentuk satu blok tunggal sekali lagi untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang suapaya pertandingan satu lawan satu menenatng BN.
“Tetapi adakah ini yang pengundi mahu lihat? Adakah keputusan pilihan raya umum akan datang hanya berdasarkan pertandingan satu lawan satu terhadap BN?
Liew Chin Tong berkata keyakinan kunci kejayaan bukan terletak pada pertandingan satu lawan satu pada pilihan raya mahupun penubuhan sebuah blok pembangkang tunggal, tetapi dalam melibatkan rakyat dan menulis semula politik Malaysia.

Jika orang yang 'celik akal politik' akan membaca kenyataan ini bahawa DAP tidak lagi yakin dengan PAKATAN HARAPAN. Antara sebabnya masalah dengan PKR terutama dengan Azmin Ali yang tidak dapat dikontrol oleh DAP. DAP lebih suka menyokong Wan Azizah kerana dia lemah dan boleh dimanipulasikan oleh mereka.

PAN pula tidak membantu menarik sokongan PAS dan Melayu. Malah PAN pula menjadi beban kepada DAP untuk ditanggung.

Apa lagi DAP boleh DAP dengan Pakatan Harapan?

Oleh itu pertemuan Lim Kit Siang dan beberapa orang pimpinan DAP dengan Tun Mahathir mencetuskan idea untuk menggantikan PAKATAN HARAPAN dengan satu lagi blok politik SELAMATKAN MALAYSIA.

Jangan anda terkejut parti baru itu adalah ciptaan bersama Lim Kit Siang dan Tun Mahathir.


Share this article :
 

Post a Comment

Blog Archive

 
Copyright © 2011. Hassan Omar - All Rights Reserved

Distributed By Free Blogger Templates | Lyrics | Songs.pk | Download Ringtones | HD Wallpapers For Mobile

Proudly powered by Blogger