Anak Butir Tahi, Kopi Tahi Musang & Durian Tahi Gajah


Lebai nak sambung sedikit lagi pasal anak butir tahik. Tulisan lebai berkenaan "Butir tahik, kepala tahik kenapa bodoh sangat dengan Bahasa Melayu? rasa memadai nak tutup mulut cybertropper PAN, PH yang jahil dengan bahasa sendiri.

Minggu lepas lebai ada jumpa seorang kawan daripada negeri Terengganu yang dah pencen cikgu. Dia seorang ustaz sekolah... kira golongan lebai juga. Jadi kesempatan untuk lebai tanya apa maksud ANAK BUTIR TAHIK bagi orang TERENGGANU.

Kawan lebai kata, zaman dulu orang makan buah-buahan mereka kadang kala tertelan butir (biji) buah-buahan tersebut.

Bila buang air besar, mereka ini buang dalam semak berhampiran rumah rumah. Semasa dulu mana ada tandas. Kalau tepi sungai buang air besar di sungai aje.

Jadi tahik (najis) mereka ini keluar bersama butir (biji). Butir benih daripada tahi ini biasa menumbuhkan pokok dan pokok ini dikatakan lasak dan sukar untuk mati. Maka timbullah istilah ANAK BUTIR TAHIK yang memberikan maksud anak asal daripada pokok. Ini bukan jenis tut atau lain-lain kaedah.

Jadi kalau Presiden PAS kata DAP anak butir tahik PAP maknaknya DAP adalah asal daripada PAP tanpa sebarang campuran lain-lain.

Itulah maknanya.

Apakah itu bahasa kasar tanya lebai.

Tak jawab kawan lebai daripada Terengganu.

Habis kenapa diperbesarkan.

JAHAT dan BODOH jawab kawan lebai.
(Maksud orang yang Jahat dan bodoh bahasa sendiri)



Kopi Luwak atau Kopi Tahi Musang "Civet Coffee" adalah sejenis kopi yang popular dikalangan peminat kopi di rantau Asia Tenggara malahan di negara Eropah dan USA.

Harganya sangat mahal dan permintaannya sangat terhad.



Di satu kawasan berbukit-bukit utara Thailand, mereka guna gajah untuk menghasilkan kopi tahi gajah. Mereka pernah menimbang hasrat untuk menggunakan singa dan zirafah sebagai mencerna kopi tetapi memilih gajah kerana haiwan ini memakan kopi pada musim kemarau.

Lebai pernah pergi ke Mentakab dan ada yang menawarkan durian tahi gajah. Rupanya gajah mengelek-gelek buah durian sehingga durinya rosak lalu dimakannya. Ada durian yang 'kenyal' tidak pecah keluar semula bersama tahi gajah. Mahal durian ini.



Share this article :
 

+ comments + 11 comments

Anonymous
April 22, 2017 at 9:27 PM

Tidak perlulah bersusah payah untuk membela akhlak percakapan ularmak bermulut longkang itu, aku yang melayu ini pencapaian BM SPM 1974 dulu bukan kecik anak, jangan kamu anggap aku ni riak pulak!. Bahasa yang diguna oleh ularmak bermulut longkang itu hanya layak menjadi sebutan dikalangan mat gian yang lalok pil kuda, bukan ulama...ada paham???

Anonymous
April 22, 2017 at 9:42 PM

Ketahian apa yg sudah meresap fikiran Tuan Haji. Sabar Tuan Aji, bawa bawa lah berak.

April 22, 2017 at 9:51 PM


Anonymous April 22, 2017 at 9:27 PM
mesti anak butir tahik rimau banyak makan dedak semasa UMNO dulu, samapi sekarang masih ada DNA UMNO perompak wang rakyat

Anonymous
April 22, 2017 at 9:52 PM

Setuju. Kalau di indonesia kepala bapak makna ketua. Tapi dimsia ni kepala bapak satu makian. So kalau dikata kepala bapak PAS yang membutohkan kewangan apa oerasaan tuan haji ya. Nak guna istilah tganu ke indon ke ya. Yg jelas nawaitu org yg melafazkan. Sontak yah lebai2 nak tegak kain basah.

Anonymous
April 22, 2017 at 10:13 PM

Anon April 22, 2017 at 9:52 PM
Jadi betullah ayat "anak butir tahi" yang digunakan oleh haji hadi, kerana ayat itu disebut ketika berucap kepada rakyat terengganu waktu ceramah perdana di Marang, Terengganu. Yang orang negeri lain terasa pedas kenapa?

Anonymous
April 22, 2017 at 10:17 PM

Akhir2 ni lebai2 yg kununnya mengaku ulamak tersembur dari mulut longkang dengan kata2 yang amat busuk. Kepalahotak yang berkupiahbersorban adalah berisi TAHIK kerana lebai2 ini selalu makan tahik puki bini pertama@bini kedua.Kalau lebai macam Hj Hassan Omar/Onar aku tak hairan klau dia suka makihamun & reka fitnah; kerna dia NASAB yang tidak sah. Berbahagialsh lebai2 dengan TAHIK.

Anonymous
April 23, 2017 at 7:41 AM

Tuang presideng KERAjaang perpaduang ..
Lebai Paspispus/PIGS tahikkucing & alpadang pasiiru tumpuk2 tahik untaa altakiiri altontowi alpukii..

Anonymous
April 24, 2017 at 6:50 AM

Anak butir tahik... kalau butir biji kopi kuwak.. mahal wooo.. macam dap la .ni.. mahal.. orang cari... tapi sesedap mnapun... ia tetap TAHIK...
Najis.. hanya anon butir tahik jo yang layak undi parti butir tahik ni...

Anonymous
April 24, 2017 at 9:52 PM

Haji Hadi sendiri ngaku yg dia ucapkan tu kasar. Refer pd ucapan dia. Tak payahlah nak defend dia.

Anonymous
April 25, 2017 at 5:11 PM

Sekadar ungkapan mcm peribahasa je. Yang tak sekolah blh jdi tak faham. Yang faham pun akan buat tak faham sbb kepentingan politik.

Post a Comment

 
Copyright © 2011. Hassan Omar - All Rights Reserved

Distributed By Free Blogger Templates | Lyrics | Songs.pk | Download Ringtones | HD Wallpapers For Mobile

Proudly powered by Blogger