PAN Tak Ong... DAP Cari Melayu Baru


DAP berjaya dan boleh tawan Pulau Pinang kerana bantuan undi Melayu yang terdiri daripada undi sebahagian besarnya adalah pengundi PAS. Tapi perkara ini ditutup dan seolah-olah bila wujud Pakatan Rakyat PAS mendapat manafaat sedang apa yang berlaku sebenarnya PR mendapat undi 50% daripada PAS dan 50% lagi daripada DAP dan PKR.

Kenyataan ini terbukti apabila PAS keluar PR dan bertanding sendiri di 2 PRK baru-baru ini statistik menunjukkan undi PAS adalah sekitar 47.5 - 53.5% daripada undi yang diperolehi oleh pembangkang. (sila rujuk di sini)

Keputusan 2 PRK baru-baru ini telah membuka mata DAP bahawa selama ini parti PAN tidak membantu mereka untuk mendapat pengundi Melayu. Malah analisis secara terperinci menunjukkan salah satu faktor undi Cina 30% pergi ke BN kerana mereka (Cina) tidak percaya dengan pimpinan parti PAN yang mempunyai rekod pengkhianatan dan tidak mustahil mereka juga boleh mengkhianti DAP. (sila rujuk di sini)

DAP juga mengetahui bahawa parti PAN tidak mendapat sokongan 'grassroot' dikalangan ahli PAS dan Melayu. Malah PAN juga tidak dapat sokongan daripada pecahan UMNO. Lagi buruk ramai pimpinan PAN keluar parti telah masuk PKR dan DAP.

Tidak ada cara lain melainkan DAP perlu mencari jalan baru untuk mendapatkan sokongan Melayu.

Ramai mengetahui kawasan yang majoriti masyarakat Cina atau bukan Islam hanya ada 22 sahaja. Yang lain semuanya kawasan bercampur. DAP yang sebelum ini bertanding 60 kerusi boleh menang banyak kerana sokongan Melayu. Setelah PAS keluar Pakatan Rakyat kedudukan DAP akan kembali kepada kedudukan lama dan ini membuatkan DAP risau.

Alternatinya DAP terpaksa mendekati veteran UMNO. Mencari simpati dan belah insan!



Semalam, YB Lim Kit Siang, Liew Chin Tong, Lim Lip Eng, Ronnie Liu dan Teresa Kok menziarahi beberapa bekas veteran UMNO dan menyampaikan salam Hari Raya kepada mereka.


Mereka juga pergi ke rumah Datuk A. kadir Jasin yang juga merupakan bekas ketua penyunting New Straits Times; diikuti dengan rumah Tan Sri Sanusi Junid (bekas Menteri kabinet) dan Tun Musa Hitam (bekas Timbalan Perdana Menteri).


 DAP terpaksa menjilat ludah mereka demi untuk servival parti mereka untuk hadapi PRU-14 nanti. Manakala parti PAN pula terpaksa menjilat punggung DAP demi untuk mendapat bantuan kewangan dan sokongan masyarakat Cina.



Share this article :
 

+ comments + 6 comments

Anonymous
July 9, 2016 at 9:24 PM

PAM bawak suweii. Itulah kata2 grassroot DAP

Anonymous
July 9, 2016 at 9:28 PM

GUAN ENG AKUR, SEDIA LEPASKAN JAWATAN???

Ketua Menteri Pulau Pinang hari ini menyatakan kesudiannya untuk melepaskan semua jawatan yang disandang pada ketika ini bagi menghadapi pertuduhan rasuah yang melibatkan dirinya.

Walaupun sebelum ini Setiausaha Agung DAP itu membuat keputusan untuk tidak melepaskan jawatannya, namun beliau berubah fikiran demi menjamin integriti parti secara menyeluruh.

Lim Guan Eng dalam satu kenyataan mengakui tindakan sedemikian bukan sahaja untuk menjaga maruah dirinya, malah untuk mengukuhkan kepercayaan rakyat terhadap partinya.

Malah, Ahli Parlimen Bagan yang merangkap ADUN Air Puteh itu turut mengakui keputusan untuk melepaskan jawatan itu dibuat selepas mendengar pandangan dari pelbagai pihak.

Hah! Amacam? Cuba korang bayang kalau hari ini keluar berita macam tu? Mesti ramai yang pengsan membaca kenyataan dari Si Lim Guan Eng tu ye tak? Mesti takde yang percaya.

Mati kerat 18 la kalau Si Guan Eng tu nak ambik tindakan sedemikian dengan alasan nak menjaga integriti parti. Sedangkan maruah diri dia sendiri pun dia abaikan, inikan pulak maruah parti.

Kalau sebelum ini, boleh la puak Pakatan Haprak tu berkokok suruh orang lain lepaskan jawatan dan pergi bercuti. Tapi bila kena batang hidung sendiri, banyak pulak alasan yang diberikan.

Apa yang lebih menarik, Si Guan Eng tu bukan sahaja menerima desakan dari pihak lawan. Malah ada dikalangan puak Pakatan Haprak tu sendiri yang memberikan cadangan sedemikian.

Dengar kata, ada dikalangan pemimpin serta wakil rakyat DAPigs sendiri yang mendesak Si Guan Eng tu lepaskan jawatan. Mereka meminta agar Setiausaha Agung itu memikirkan soal masa depan parti.

Tapi, macam yang kita cakap tadi la. Mati hidup semula pun Si Guan Eng tu takkan ambik tindakan tersebut. Sebab bagi dia, kalau dia lepaskan jawatan, bermakna dia mengaku bersalah.

Padahal, itu semua mainan Politik Retorik yang dia cipta dengan menggunakan kepala lutut dia sendiri. Orang lain takde pulak nak bagi pandangan sedemikian jika dia lepaskan jawatan.

Sebaliknya, sudah pasti rakyat akan bertambah yakin dengan parti DAPigs tu dan menganggap pemimpin parti itu bersedia untuk memikul tanggungjawab diatas perkara yang berlaku.

Setidak - tidaknya, rakyat dapat melihat bahawa pemimpin DAPigs tu tak semuanya setakat 'Bercakap Tak Serupa Bikin' dan berpegang teguh kepada slogan yang dilaung - laungkan sebelum ini.

Tinggal lagi, DAPigs ni mengamalkan budaya Politik Retorik bertaraf Longkang. Jadi, tak heran la sekiranya Si Tokong DAPigs ni kecut buah kerandut dan enggan melepaskan jawatan yang disandangnya pada ketika ini demi menjaga maruah parti!!!

Semut Hitam at Jumaat, Julai 01, 2016

Anonymous
July 9, 2016 at 9:29 PM

PAN bawak suweii. Itulah kata2 grassroot DAP

Anonymous
July 9, 2016 at 9:33 PM

KATA PEDANG: Ingat! DAP parti dominan jika pakatan harapan tadbir negara

DAP ANTI ISLAMGELARAN cauvinis sangat sesuai untuk DAP yang kini dilihat semakin galak mengejar kuasa politik tanah air apabila mereka makin menunjukkan taring.

Jika dulu PAS, kini PKR mahupun PAN pasti tidak berupaya menahan kehendak dan nafsu serakah DAP yang sudah tentu mahu meneruskan agenda menghapuskan hak dan keistimewaan Melayu dan Islam sedikit demi sedikit.

Sebab itu Pedang sangat bersetuju dengan kenyataan bantan Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad baru-baru ini bahawa sekiranya pakatan harapan diberi peluang mentadbir negara ini, maka kedudukan Melayu Islam akan terhakis.

Jika pakatan harapan menang maka sudah pasti, parti yang akan menjadi dominan adalah DAP, bukannya PKR atau PAN.

Tidak ada salahnya apa yang diutarakan Tun Abdul Hamid. Memang itulah hakikatnya. Selama ini pun, DAP terus memainkan propaganda anti-Melayu dan mempergunakan isu agama untuk meraih simpati.

Pedang bukan mahu memainkan sentimen politik, jauh sekali menghasut. Pedang hanya sekadar mahu mengingatkan bangsa Melayu mengenai kezaliman dan agenda DAP yang tak akan pernah berhenti.

Agenda mereka ialah menolak Malaysia sebagai sebuah negara Islam. Kalau boleh, mereka mahu menukar status agama bagi Persekutuan.

Apa akan jadi jika parti rasis ini berkuasa? Sudah tentu bangsa Melayu akan dilenyapkan dari muka bumi Malaysia ini, bahkan agama Islam mungkin akan dipesong-pesongkan untuk tujuan penghapusan secara halus. Bangsa lain umpama balaci mereka sahaja.

Apa yang Pedang boleh katakan, DAP mahu menguasai Malaysia dengan cara yang paling jijik dan kotor. Sikap anti-Islam DAP bakal mengundang padah kepada negara dan kita umat Islam keseluruhannya. Lebih-lebih lagi apabila anti-Islam di luar sana pula sedang melihat dari jauh sasaran mereka.

DAP sepatutnya diharamkan di negara ini, ideologinya sangat berbahaya untuk rakyat Malaysia, khususnya generasi umat Islam masa depan.

July 10, 2016 at 8:46 PM

Sila letak jawatan itulah seruan Mat Sabu dan sewaktu dengannya jika berlaku kepada puak lain, Seseorsag itu perlu diadili dimahkamah sebelum didapati bersalah atau tidak. itu kata pemimpin Pas setiap kali pertuduhan dibuat. siapakah memiliki hati yang mulia. Syabas Pas berplolitiklah dengan matang dan sejahtera. Takbir

July 11, 2016 at 11:22 PM

Hahaha dap parti ngarut je..perasan kuat tpi lemah..berak pun x basuh

Post a Comment

 
Copyright © 2011. Hassan Omar - All Rights Reserved

Distributed By Free Blogger Templates | Lyrics | Songs.pk | Download Ringtones | HD Wallpapers For Mobile

Proudly powered by Blogger