Selepas Kutuk PAS Dalam Ceramah, Kini Rayu PAS Berkorban Beri Kerusi


Sebelum ini, Tun Mahathir mengutuk PAS kononnya PAS makan dedak sehingga tidak mahu bersama Pakatan Pembangkang. Selepas itu kecaman dibuat pula oleh anaknya di beberapa ceramah oleh Bersatu.

Timbalan Presiden Pertubuhan Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Dato Seri Mukhriz Mahathir meminta PAS supaya mengukur baju di badan sendiri berkaitan dengan sikap PAS yang pada satu masa nak bersama untuk wujudkan pertandingan satu lawan satu, tetapi dalamasa yang sama nak bertanding di 70 buah kerusi parlimen.

Mukhriz menyatakan demikian di program sembang santai di Felda Bukit Tangga, Bukit Kayu Hitam yang turut disertai oleh Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar (Kalau tak sokong PAS baik jadi pengkhianat macam PAN, ambil kata-kata dia ni) dan Adun Anak Bukit Datuk Amiruddin Hamzah.

Mukhriz turut menyindir PAS, "Alang-alang ingin menjadi “parti kerusi”, lebih baiklah bertanding di semua 222 kerusi. Buat apa sekadar 70 saja!"

Kalau tiga penjuru maknanya Pas diperkuda Umno, kata Mukhriz

Beberapa hari lalu, Naib Presiden PKR, Tian Chua dalam akhbar berbahasa Inggeris mengatakan PPBM perlu memujuk PAS untuk mendapatkan kerusi bagi membolehkan mereka bertanding pada pilihan raya kali ini.

Ujar Tian, target undi PPBM adalah dikalangan pengundi Melayu justeru parti itu harus meyakinkan PAS agar memberi laluan mereka untuk bertanding memandangkan kebanyakan kerusi tersebut adalah milik tradisi PAS.

Mengulas mengenai kenyataan Tian Chua dan saranan supya Bersatu berundingan bersama PAS, Mukhriz berkata sememangnya soal pembahagian kerusi adalah perkara yang perlu diperhalusi, bagi mengelakkan pertandingan tiga penjuru sesama pembangkang.

“Itu sebabnya kami di PPBM ini, (berpendapat) pendirian PAS itu tidak kurang pentingnya berbanding kesepakatan yang kita ada antara PPBM dengan Pakatan Harapan.

“Salah satu perkara yang perlu kita perhalusi dalam rundingan PAS itu soal kerusi. Tapi sebelum sampai ke peringkat itu, kita kena bincang mengenai dasar atau asas kesepakatan dengan PAS,” katanya lagi.

Mukhriz juga merayu agar PAS boleh bersedia untuk berganding dengan kawan-kawan yang lain yang mempunyai matlamat yang sama iaitu untuk menjatuhkan Najib Razak dan Rosmah Mansor.

Komen Saya,
PAS dah ada pengalaman memberikan kerusi tradisi kepada PKR dan DAP dan akhirnya selepas dapat kerusi itu mereka pula berlagak seolah-olah mereka memang tanpa bantuan PAS.

Adalah lebih baik PAS tumpu aje 70 kerusi yang menjadi tradisinya, tanpa mengambil kira cerca maki rakan pakatan. Jatuhkan UMNO pada PRU-14 nanti. Biar mereka dengan dunia ego masing-masing kita nak lihat sejauh mana HARAPAN, PAN dan BERSATU boleh berkongsi kerusi untuk menjatuhkan BN.



Share this article :
 

+ comments + 4 comments

Anonymous
December 18, 2016 at 10:18 PM

Kerja bodoh semua ni. Kutuk dan caci org lepas tu nak ajak kerjasama. Tak masuk akal.

December 20, 2016 at 3:16 AM

222-70=152
152 ambil kat Bersatu/Pan/Pkr/Dap...
70 untuk pas...pas tak nak byk pon..
Kenapa la Nk rebut sangat Dari Pas

Anonymous
December 21, 2016 at 6:15 PM

Pasal mereka dah tau tanpa Pas umno sukar digugat...

April 13, 2017 at 9:48 AM

Nak tengok wakil rakyat yg dari keluarga MISKIN.
Jika dari keturunan perdana menteri, tentu keluarga JUTAWAN.
Tak ada jutawan yg perjuangkan orang miskin.

Post a Comment

Blog Archive

 
Copyright © 2011. Hassan Omar - All Rights Reserved

Distributed By Free Blogger Templates | Lyrics | Songs.pk | Download Ringtones | HD Wallpapers For Mobile

Proudly powered by Blogger