Demonstrasi ada dalam Islam diketengah tapi hudud pula cuba didolak-dalih


Kawan-kawan saya daripada parti PAN cuba berhujah dengan hujah Dr Maza mengenai demonstrasi. termasuk juga kawan-kawan penulis memetik artikel Dr Maza dalam blognya.


Petikan Dr Maza mengenai demonstrasi aman adalah berdasarkan hadis seorang lelaki datang mengadu kepada kepada Rasulullah s.a.w, katanya:
“Sesungguhnya jiranku menyakitiku”. Sabda Nabi s.a.w: “Keluarkan baranganmu dan letakkannya di jalan”. Maka lelaki itu mengambil barangannya dan letak di jalan. Lalu, setiap orang yang melintas bertanya: “apa yang berlaku kepadamu?”. Dia menjawab: “Jiranku menyakitiku”. Maka mereka berkata: “Ya Allah laknatilah dia, Ya Allah hinalah dia”. Dengan sebab itu, jirannya berkata: “Kembalilah ke rumahmu, aku tidak akan sakitimu lagi”. (Riwayat al-Bazzar dan al-Hakim dalam al-Mustadrak. Ahmad Syakir menilainya sebagai sahih).
Kadang-kala saya hairan juga dengan puak-puak PAN dan IKRAM ini, mereka seolah-olah 'bodoh' dengan penderian PAS yang tidak akan hadir dalam BERSIH 5. Kenapa payah sangat nak faham bahawa PAS tak menolak demontsrasi aman, malah Presiden PAS beberapa kali menyertai himpunan BERSIH.

PAS tak pergi himpunan BERSIH4 dan 5 kerana NGO Bersih telah lari daripada halatujunya, malah  dipengaruhi oleh mereka yang berkepentingan terhadap himpunan tersebut.

Itu adalah dipanggil keputusan semasa. Yang ini puak PAN dan IKRAM lemah memahaminya.

Yang saya menjadi pelik kenapa puak PAN dan IKRAM menjadikan hujah DEMONSTRASI ADA DALAM ISLAM tetapi mengabaikan HUDUD YANG MEMANG SAH ADA DALAM ISLAM?

PAN dan IKRAM makin celaru dalam memahami perjuangan Islam di Malaysia. Mereka menghalalkan cara demi mendapatkan sedikit habuan dunia. Tindakan ini sangat bercanggah dengan prinsip perjuangan yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w.


Share this article :
 

+ comments + 1 comments

Anonymous
November 29, 2016 at 7:44 PM

Memang puak Pan jenis tak faham hujah agama. Sbb tu rela jadi tukang angguk Dap.

Post a Comment

Blog Archive

 
Copyright © 2011. Hassan Omar - All Rights Reserved

Distributed By Free Blogger Templates | Lyrics | Songs.pk | Download Ringtones | HD Wallpapers For Mobile

Proudly powered by Blogger